Daaahaaag vakantie… hallo realiteit.

Waar haal jij je #mondaymotivation vandaan?

Al maanden kijk je uit naar je vakantie! Een paar weken vrij. Helemaal voor jezelf en degene waarmee je je vakantie gaat vieren. Misschien maak je wel een mooie reis of relax je in eigen land. Je hoofd vrijmaken van het werk, dat is het allerbelangrijkste! Wat kun je er naartoe leven. En dan, zonder dat je er erg in hebt, zijn de weken voorbij gevlogen en begeef je je op de avond voordat je weer moet werken. Ugh, maandag… Je vraagt jezelf af hoe het kan dat je vakantie zo snel voorbij is gevlogen en probeert jezelf op te peppen om de volgende dag vol goede moed weer aan de slag te gaan… Waar haal je je #mondaymotivation vandaan?

Bedenk jezelf; je bent niet de enige met deze zogenaamde vakantiedip. Bijna de helft van de Nederlanders gaat na de vakantie met tegenzin naar het werk. Maar je kunt je er snel overheen zetten met deze 5 motivatie tips!

1)    Neem voldoende rust!

He? rust… maar ik heb net vakantie gehad vraag je je af. Tja, uit onderzoek is gebleken dat onze vakanties niet echt ontspannend zijn. Vaak ben je in een nieuwe omgeving en ga je er veel op uit. Niet alleen vergt dit fysieke inspanning, ook mentaal kost het je energie om alle nieuwe indrukken te verwerken. Dus ja, neem voldoende rust na je vakantie! Je gaat je er sowieso beter bij voelen!

2)    Start met eenvoudige taken.

Natuurlijk begin je als eerste met een kop koffie en praat je je collega’s bij over jouw fantastische vakantie. Dat houd je vakantiegevoel nog nét even wat langer vast. En is het dan echt tijd om je op je werk te concentreren, start dan eerst met het uitlezen van je mail en bepaal welke mails prioriteit hebben. Zo heb je binnen no time een overzichtelijke mailbox en kan je deze stressfactor al gelijk afvinken. Check!

3)    Plan alvast iets leuks! 

Wat helpt het beste tegen je vakantiedip? Gewoon weer een nieuwe plannen! Oké, je bent net terug dus je loopt tegen wat uitdagingen aan qua vakantiedagen en goedkeuring van je mede-collega’s, maar je kunt het ook een stuk kleiner (maar niet minder leuk) aanpakken! Wat dacht je van een dagje sauna met vriendinnen of een heerlijk etentje met vrienden? Door het plannen van leuke dingen krijg je vanzelf weer positieve energie! Heerlijk toch die voorpret.

4)    Maak een to-do lijst.

Na je vakantie komt er weer meer dan genoeg op je af. Belangrijk is om een goede to-do lijst op te stellen zodat je je prioriteiten kunt bepalen. Daarnaast helpt een to-do lijst je in beweging te komen, taken af te werken en doelen te bereiken. En elke vink die je achter je taak kan zetten zorgt voor een geluksmomentje en extra motivatie! Dus waar wacht je nog op?

5)    Beweeg en ga naar buiten.

Zo simpel kan het zijn. Tijdens je vakantie leef je met name buiten, dat is natuurlijk hartstikke gezond. Niet alleen voor je fysieke conditie, maar ook maken je hersenen veel geluksstofjes, zoals dopamine aan. Je doet immers iets waar je heel blij van wordt. Natuurlijk zijn er veel invloeden die ervoor zorgen dat de aanmaak van deze geluksstofjes geremd worden, zoals stress. En dat wil je niet hebben! Dus ga naar buiten, maak een lunchwandeling, neem de trap en niet de lift of pak je fiets naar het werk in plaats van de auto. Met deze tips ben je verzekerd van een actief dagritme en zorg je ervoor dat je met een flinke dosis motivatie weer aan de slag kunt gaan!

2019-08-14T08:35:20+00:007 augustus 2019|