Mentaal geblesseerd raken. En nu?

Een goede balans tussen in- en ontspanning is belangrijk.

Niemand kijkt er raar van op, als je geblesseerd raakt door een sportieve activiteit. Je maakt een onverwachte beweging, je valt of botst met een ander. Of je hebt iets teveel van jezelf gevraagd en een pees of spier raakt overbelast. Het doet in ieder geval pijn, waardoor je gas terugneemt. Maar ook kun je mentaal geblesseerd raken. Je wordt chagrijnig, moe of ziek. Het kost je steeds meer moeite om je plannen en taken uit te voeren. Lastig? Ja. Dus doe je vaak nog harder je best om alle ballen in de lucht te houden.

Af en toe een beetje stress, daar kunnen de meeste mensen vaak wel tegen. Als de balans tussen inspanning en ontspanning maar in evenwicht is, fysiek én metaal. Bij sporters #OpPapendal wordt deze balans nauwlettend in de gaten gehouden door verschillende professionals. Met die kennis kun jij jouw opdrachtgever en deelnemers laten winnen in meetings.

Geruisloze energievreters
Maak je een ingrijpende gebeurtenis mee? Dan zijn de klachten makkelijker te verklaren en kun je meer rekening met jezelf houden. Het zijn juist de kleine, dagelijkse beslommeringen die geruisloos steeds meer energie opslokken. Je zit niet lekker in je vel, bent prikkelbaar en alles lijkt mis te gaan. En hoe meer tijd de ‘moetjes’ van de dag kosten, des te minder tijd je overhoudt voor de dingen die je doet omdat je ze leuk vindt. Je broodnodige ontspanning. En hoe minder je op langere termijn ontspant, hoe minder je uiteindelijk opgewassen bent tegen inspanning. Hoe doorbreek je nou deze vicieuze cirkel?

Rust
Als je last hebt van stress, denkt je lichaam dat je in gevaar bent. Er worden stoffen aangemaakt, waardoor je alerter bent en sneller kunt reageren. Dat is een van de redenen waardoor je in zo’n situatie moeilijker in slaap valt, terwijl je je energie juist zo hard nodig hebt. Door regelmatig te bewegen, ’s avonds de prikkels van tv, computer en telefoon te vermijden en gebruik te maken van ontspanningsoefeningen, kom je beter in slaap. Gedurende de dag moet je pauzes inlassen en even tijd voor jezelf nemen om de juiste informatie weer binnen te kunnen krijgen. En de beste en minst tijdrovende manier om dat te doen is de ”Savasana”.

“Hoe houd ik al die ballen in de lucht?”

Een evenement doorbreekt op een plezierige manier de dagelijkse werkroutine. Toch vraagt het van de deelnemers ook wat aanpassingsvermogen. Zo vertrekken ze ‘s ochtends misschien wat eerder van huis en rijden ze een onbekende route. Duty Manager Michelle de Wit vertelt in deze video hoe je kunt winnen met een overnachting #OpPapendal.

Wandel
Je hebt er niets bijzonders voor nodig en kunt gewoon gaan, waar je ook bent. De wiegende beweging die je tijdens het wandelen maakt is rustgevend, waardoor je makkelijker ontspant. Al door rustig te wandelen stimuleer je je hersenactiviteit, waardoor je je taken beter uit kunt voeren. En je lichaam maakt ook nog eens het stofje serotonine aan, waardoor je je gelukkiger gaat voelen.

Sport
Door fysieke inspanning verleg je je focus. Je neemt afstand van al die zaken, waar je je de hele dag mee bezighoudt. En juist door even ergens afstand van te nemen, kom je sneller tot nieuwe ideeën en inzichten. In de tussentijd verbeter je ook nog eens je conditie, waardoor je je fitter gaat voelen en weer nieuwe energie krijgt.

Ook tijdens een zakelijk evenement bereik je meer als deelnemers af en toe even kunnen ontspannen met een recreatieve of sportieve break. #OpPapendal is er binnen en buiten volop ruimte voor. Bekijk hier de video van activiteitenbegeleider JanFranco Adamo.

Geef jezelf energie
Maak tijd om gezond te eten. Het is een makkelijke manier om je snel energieker te voelen. Ook tijdens een intensieve werkdag. Lees verder in deze blog: winnen met voeding.

Ga offline
Wacht niet tot je volgende vakantie, maar zet de eerstvolgende vrije dag je smartphone gewoon een dagje uit. Door alle digitale meldingen raak je sneller afgeleid en dat kost meer energie dan je denkt.

Wees dankbaar
In het streven naar beter kun je verblind worden door alles wat er nog moet gebeuren. Door iedere dag drie dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent, is het makkelijker om positief te blijven. Ook als het even tegen zit.

Bron: www.events.nl

2019-08-09T08:36:03+00:007 augustus 2019|