Alles over de powernap.

Waarom is het goed voor je?

powernap meeting papendal

Je hebt er vast wel eens van gehoord; de powernap. Wat is het eigenlijk? En waarom is het zo gezond? Heidi Penterman, lifeskill coach #OpPapendal, vertelt je graag alle ins & outs over een middagdutje.

Alles valt en staat met een goede nachtrust. Een volwassene zou ongeveer 7,5 tot 8 uur per nacht moeten slapen. Dan ben je het meest uitgerust. Het kan door verschillende redenen voorkomen dat je gedurende de dag moe bent. Wist je bijvoorbeeld dat je rond half twee, dus na de lunch, altijd melatonine aanmaakt? Ook wel het slaaphormoon genoemd. Om fitter te worden is het écht een aanrader om een middagdutje te doen, aldus Heidi. Uiteraard alleen als dat mogelijk is. Mocht je niet in de gelegenheid zijn om op je werk, tijdens een vergadering, congres of event een powernap te doen, zorg dan dat je na de lunch even een wandeling maakt in de buitenlucht. Of probeer eens staand te werken of te vergaderen. Je voelt je dan weer een stuk frisser.

Slaapcyclus
Voordat we wat dieper ingaan op de powernap, is het goed om te weten hoe onze slaapcyclus werkt. Elke nacht doorlopen wij niet 1 cyclus maar gemiddeld 5 cyclussen! Iedere slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. De eerste twee fases zijn de overgang van wakker naar slaap. Ook wel de lichte slaap genoemd. Deze duurt ongeveer 50 minuten. Na de lichte slaap kom je in je diepe slaap. Deze fase zorgt voor fysiek herstel. In de laatste fase van je slaap ben je vaak aan het dromen. Goed voor emotioneel, mentaal en cognitief herstel.

Oké, genoeg over de slaapcyclus. We gaan weer even terug naar de powernap. Hoe lang moet je dan eigenlijk slapen?

De powernap
– 10 – 20 minuten: Een kort middagdutje is goed voor snelle energie. Doe dit niet langer dan 25 minuten. Na ongeveer 20 minuten begint langzaamaan je diepe slaap en het is belangrijk om in je lichte slaap wakker te worden.
– 60 minuten: Met een uurtje slaap schijn je beter namen en gezichten te kunnen onthouden. Maar let op: je wordt wakker in je diepe slaap. Waardoor je dus sloom en vermoeid wakker wordt. Als je dus wat langer wilt slapen kun je beter 1,5 uur rusten.
– 90 minuten: Als je ongeveer 1,5 uur slaapt dan heb je alle slaapfases van één cyclus doorlopen.

En wat denk jij? Is een powernap iets voor jou? Volgens Heidi kan iedereen profiteren van een powernap, maar dan moet het natuurlijk wel passen in jouw dagschema. Wij gaan het gewoon eens proberen ;).

2019-03-14T14:06:37+00:0022 januari 2019|