Vijf goede voornemens waar je je wél aan gaat houden!

Op naar 2020!

Afvallen, meer sporten, stoppen met roken, tijd maken voor je geliefden, minder alcohol drinken, meer rust nemen… Wedden dat minstens één van deze goede voornemens ook op jouw lijstje voorkomt? En dat ze er vorig jaar ook al opstonden en het er wéér niet van is gekomen? Dat gaan we dit jaar anders doen met een lijstje goede voornemens die wél haalbaar zijn.

  1. Nooit te oud om te leren

Waarom zijn goede voornemens er toch vaak zo op gebrand om iets af te leren in plaats van om juist iets nieuws te leren? Iets nieuws leren zorgt ervoor dat je minder snel die normale sleur weer induikt. Geen tijd denk je? Doordat je je hersenen op een andere manier aan het werk zet, creëer je juist ruimte voor nieuwe verbindingen waardoor je andere werkzaamheden beter, sneller en vooral creatiever worden aangepakt. Altijd al een nieuwe taal willen leren? Een wijncursus willen doen of die verdiepende cursus voor je werk? Dit is je kans! Een verrassende workshop is trouwens ook een goed idee voor de nieuwjaarsbijeenkomst. #OpPapendal bijvoorbeeld!

  1. Meer structuur aanbrengen

Chaos zorgt voor veel stress en onrust in je hoofd. Zowel zakelijk als privé. Gebruik het einde van het jaar om alle losse eindjes weg te werken. Koop een fijne planner en een nieuwe agenda en je zult zien dat het in het nieuwe jaar meteen veel makkelijker is om je aan je afspraken (met jezelf!) te houden. De structuur wandelt zo vanzelf je leven binnen.

  1. Schreeuw je goede voornemens niet van de daken

Hoe meer mensen die weten dat jij wilt afvallen/minder wilt drinken/rustiger aan wilt doen, hoe beter toch? Dat schijnt dus niet helemaal waar te zijn: het uitspreken van goede voornemens kan je het gevoel geven dat je ze al hebt bereikt. Kun jij toch wel een stok achter de deur gebruiken? Schrijf ze op en deel je voornemens met één persoon. Bij daadwerkelijk succes schreeuw je je goede voornemens natuurlijk wél van de daken!

  1. Relaxter leven met planten

Regelmatig even op adem komen, het rustiger aandoen. Je krijgt al stress bij het idee hoeveel tijd dat kost! Gelukkig hoef je niet meteen dagelijks een uur op je yogamatje te gaan zitten om minder stress te ervaren. Door meer planten in huis en/of op kantoor te zetten ben je al een heel eind. Alleen al de aanwezigheid van groen werkt stressverlagend en het verzorgen van planten zou een kalmerende uitwerking hebben op je zenuwstelsel en zorgen voor een lage bloeddruk. Die volgende vergadering toch maar op een groene locatie plannen dus?

  1. Ga aan de wandel

Afvallen, minder koffiedrinken en energieker de dag door? Door voortaan de trap te nemen of een lunchwandelingetje te maken creëer je een win-win situatie. Uit onderzoek blijkt dat tien minuten lopen meer energie geeft dan een kop koffie! Bovendien heb je gelijk wat beweging te pakken en gaan je linker- en rechterhersenhelft beter samenwerken doordat je loopt waardoor je ook nog eens creatiever en energieker bent!

Zie het nieuwe jaar dus vooral als een frisse start met alle ruimte voor aanpassingen. Wedden dat jij ook na 12 januari fluitend de vruchten plukt van jouw kleine tweaks?

2019-12-19T08:36:31+00:0019 december 2019|