Omgaan met een jetlag.

7 tips!

Yes, de zomervakantie staat voor de deur! Ga jij deze zomer een gave reis maken en krijg je te maken met veel tijdsverschil? In dit artikel een aantal tips om beter om te kunnen gaan met een jetlag.

Jet·lag (de; m; meervoud: jetlags)
1. Vermoeidheid ten gevolge van het tijdsverschil op lange vluchten.

Topsporters vliegen de hele wereld over. Het ene weekend spelen ze een wedstrijd in Azië, een paar dagen erna moeten ze in Europa presteren, waarna ze doorreizen naar Amerika voor het volgende toernooi. Het reizen door verschillende tijdzones kan een negatieve invloed hebben op de prestatie, vooral wanneer er weinig tijd is om te wennen aan het tijdsverschil. Daarom doen de topsporters en hun begeleidingsstaf er alles aan om de gevolgen van een jetlag tot het minimum te beperken.

Maar ook jij kunt van deze kennis profiteren. Want als je op vakantie gaat, wil je toch het liefste je dagen optimaal benutten? Geen tijd verspillen in bed? Wij geven je 7 tips om beter om te kunnen gaan met een jetlag:

1. Ga zo uitgerust mogelijk op reis
Ken je die uitdrukking: “De laatste loodjes wegen het zwaarst”? Waarschijnlijk voor veel mensen herkenbaar. Zodra het aftellen naar de vakantie begint, voel je eigenlijk pas echt hoe moe je bent. Zorg er juist dan voor dat je voldoende rust neemt, zodat je uitgerust op vakantie gaat.

2. Vlieg zoveel mogelijk overdag
Een te krappe vliegtuigstoel, een snurkende buurman, niemand slaapt echt lekker in het vliegtuig. Jij ook niet? Boek dan een dagvlucht, zodat je ’s nachts goed kunt slapen. Gewoon in een lekker bed.

3. Pas je ritme alvast aan
Het kan je zeker helpen om in aanloop naar je vakantie je Nederlandse ritme langzaam naar het ritme van je vakantieland te verschuiven. Vooral wanneer je naar het Oosten vliegt, veel reizigers hebben dan namelijk meer last van een jetlag dan wanneer ze naar het Westen vliegen. Een en ander is natuurlijk verschillend per persoon en afhankelijk van het tijdsverschil. Maar we geven een voorbeeld: reis je naar het Oosten (bijvoorbeeld naar Thailand of Japan) dan zou je 3 tot 5 dagen voor vertrek, per dag één uur eerder naar bed kunnen gaan en één uur eerder op kunnen staan.

4. Maak het jezelf comfortabel tijdens de reis
Vliegen in je nette pak of in je minirokje met hoge hakken, is natuurlijk niet echt comfortabel. Draag dan ook kleding die lekker zit. Strek tijdens de reis regelmatig even de benen om de bloedstroom in de benen op gang te houden. Gebruik eventueel een nekkussen, oogmasker en oordoppen, zeker wanneer je ’s nachts vliegt.

5. Eet & drink op vaste tijden
Drink voldoende water tijdens de vlucht! Toegegeven, het is verleidelijk om een wijntje of biertje te bestellen, maar voor een goede nachtrust is het beter om alcoholische dranken (en cafeïne natuurlijk) te vermijden. Het helpt ook om een ritme aan te houden, dus eet en drink op vaste tijden.

6. Licht vs. donker
Vroeg naar bed gaan lukt vaak toch iets beter in de winter dan in de zomer, wanneer het buiten nog licht is. Maak gebruik van licht en donker om voorafgaand aan je reis je ritme te verschuiven, of om in je vakantieland eenvoudiger in het plaatselijke ritme te komen. Moet je nog even wakker blijven, zoek dan het licht op en wil je vroeg naar bed zorg dan voor een donkere slaapkamer. Extra tip: neem eventueel een vuilniszak mee om op de ramen te plakken, mochten de gordijnen veel licht doorlaten.

7. Ga op tijd naar bed
Wanneer je plaatselijke tijd vroeg aankomt en je moe bent van de reis, dan kan het heerlijk zijn om kort een powernap te nemen. Maar slaap niet te lang want dan kun je misschien ’s avonds niet goed in slaap komen. Kom je later op de dag aan, blijf dan nog even wakker en ga op tijd naar bed. Slaap je onrustig? Vermijd het gebruik van computers, tablets en mobiele telefoon voor het slapengaan.

En dan? Genieten maar, fijne vakantie!

Bronnen
PM Fowler Aspetar Sports Medicine Journal, 2015
TopSport Topics, 2016
YLMSportScience

2019-07-09T08:30:44+00:004 juli 2019|