Trek er eens per (race)fiets of mountainbike op uit!

Om de mooiste routes in de omgeving te verkennen!

Verblijf je deze zomer #OpPapendal? Trek er dan eens per (race)fiets of mountainbike op uit om de mooiste routes in de omgeving te verkennen! Om jou te inspireren interviewden wij Jurriaan Vos, Eventmanager #OpPapendal en fanatiek wielrenner. Lees waarom hij zo gek is op fietsen en ontdek zijn favoriete plekjes in de omgeving. En: check ook even zijn tips voordat je op de fiets stapt!

Kun je wat over jezelf vertellen? Wie ben je en wat doe je precies?
Mijn naam is Jurriaan Vos, in 2014 ben ik als wielrenner/baanwielrenner ingestroomd in het CTO programma op Papendal. Naast wielrennen volgde ik een studie op de Universiteit in Nijmegen en had ik een bijbaan bij Papendal Events. Toen ik mijn studie had afgerond ben ik fulltime aan de slag gegaan als Eventmanager op Papendal.

Als Eventmanager hou ik mij dagelijks bezig met alle evenementen die plaatsvinden op Papendal, en dan voornamelijk de evenementen op ons evenemententerrein. Het grootste project waar we op dit moment mee bezig zijn is de WK BMX 2021 die we volgend jaar op Papendal organiseren.

Waarom ben je met fietsen/wielrennen begonnen?
Op mijn 16e ben ik begonnen met wielrennen. Ik voetbalde altijd en dat was mijn leven. Toch kriebelde het altijd om ooit eens te gaan wielrennen. Dit komt voornamelijk door mijn opa en vader, die gek zijn van fietsen. Op mijn 11e kreeg ik mijn eerste wielrenfiets van opa en oma en sindsdien reed ik af en toe mijn rondjes. Op mijn 16e wist ik, als ik het ooit nog eens serieus wil proberen op de fiets dan moet ik niet meer langer wachten. 1,5 jaar later woonde ik op Papendal dus dat is allemaal heel snel gegaan.

Hoe ziet jouw dag als sporter eruit?
Op dit moment in mijn leven staat werken op Papendal voor mij op nummer 1. De trainingen plan ik om het werken heen. Het is wel fijn dat ze op Papendal snappen hoe het leven van een sporter eruit ziet en dat ze flexibel omgaan met wedstrijden en trainingen.

Op een vrije dag, bijvoorbeeld tijdens een trainingskamp ziet de dag er als volgt uit. Opstaan rond een uur of 8.00, wat core-stability training en rekken en strekken. Vervolgens goed ontbijten om daarna een paar uur te gaan trainen. Op een ideale dag hoef je na de training alleen nog maar op bed of op de bank te liggen en een goede maaltijd te eten. 😊

Heb je een bepaalde routine?
Wanneer ik na een werkdag lang moet trainen ga ik vaak op de fiets naar werk. Na het werk dan snel omkleden en de tas thuis afzetten zodat ik gelijk door kan. Op een vrije dag ga ik het liefst na het ontbijt trainen dan kun je de dag het meest efficiënt indelen.

Op een wedstrijddag heb ik wel een vaste routine, al ben ik die bijna vergeten zo lang zijn de wedstrijden al geleden. In de ochtend goed ontbijten, bijvoorbeeld havermout. Daarna richting de locatie waarvandaan we met de ploeg naar de wedstrijd gaan. Onderweg (3 uur voor de start) nog een goede maaltijd, bijvoorbeeld pannenkoeken of pasta om voldoende energie te hebben. Vervolgens bij de wedstrijd alles klaarmaken voor vertrek en nog even warmfietsen.

Wat is je favoriete route? En waarom?
Het mooie aan fietsen in deze omgeving vind ik dat je alle kanten op kunt. Mocht je willen klimmen dan kan dat perfect bij de Posbank of in het Rijk van Nijmegen. Maar heb je even geen zin in hoogtemeters dan kun je prachtig over de dijken fietsen langs de verschillende rivieren in de omgeving. Voor elke vorm van trainen kun je hier in de omgeving de perfecte route samenstellen. Het mooiste vind ik toch alle wegen rondom de Posbank. Het is toch wel uniek in Nederland, naast Zuid Limburg kun je eigenlijk nergens zo mooi klimmen als hier. Ik ging een keer een rondje fietsen met een collega die nog nooit op de Posbank was geweest en die zei ‘Het lijkt hier wel Portugal’ Dat typeert voor mij hoe mooi het eigenlijk is in de omgeving waar ik woon en werk.

Kun je 3 tips geven die rijders echt niet moet vergeten tijdens een rit?
Eten en drinken: Als je niet voldoende voeding en vocht binnenkrijgt ga je het tegen het einde van de rit lastig krijgen. Voldoende energie is heel belangrijk om de rit goed door te komen maar ook om te herstellen na je fietstocht.

Een bandje en een pomp of patroon: Niemand wil natuurlijk lek rijden tijdens een rit, maar mocht het gebeuren is het belangrijk om hier op voorbereid te zijn. Als je de materialen bij je hebt en je bent een beetje handig met het wisselen van een binnenband dan kun je binnen 10 minuten je rit weer vervolgen.

Een beetje geld: Mocht er iets gebeuren is het handig om wat geld bij je te hebben, wat als je bijvoorbeeld vaker lek rijdt dan het aantal bandjes dat je bij je hebt, of wat als je route over het pontje gaat? Geld is natuurlijk ook wel fijn voor een stop voor koffie en appeltaart tijdens een lange rit 😊

Wat mag er echt niet ontbreken als jij gaat wielrennen?
Een helm, de laatste tijd merk je door de corona maatregelen dat veel mensen zijn gaan wielrennen. Helaas kom je ook veel renners tegen zonder helm. Dit is echt gevaarlijk en mag voor mij echt niet ontbreken als ik ga fietsen!

Hoe veel uur in de week besteed jij aan wielrennen?
Ongeveer 15-20 uur per week op de fiets is een goede trainingsweek.

Waar haal jij inspiratie vandaan?
Vroeger altijd van Lance Armstrong en Michael Boogerd. Tegenwoordig vind ik het juist mooi om te zien hoe jongens waartegen of waarmee ik heb gereden doorbreken bij de profs!

Wil je na het lezen van dit artikel niets liever dan zelf de fiets op stappen? Check dan www.papendal.nl/routes voor de allermooiste routes in de omgeving.

© Foto’s Maikel Sellink

2020-08-20T07:07:09+00:004 augustus 2020|